Друштво школских библиотекара Србије
Анђелка Танчић
Слађана Галушка
Слађана Галушка
Програм пројекта Оштро Перце 2014/2015
Оштро Перце се одвија кроз више активности:
1. Читање
Овај део је намењен најширој популацији деце
у школи и подразумева све активности усмерене на
побољшање културе читања и развијања вештина
читања и разумевања прочитаног.
Библиотекар и наставници подстичу ученике на читање књижевноуметничких и
информативних текстова, на разговор о њима, као и на препоручивање вршњацима
текстова који им се свиђају.
2. Информациона и медијска писменост
Ова целина обухвата различите активности усмерене на развијање информационе и
медијске (и информатичке) писмености ученика, а у реализацију активности могу се
укључити сви наставници и стручни сарадници.
Ученици прате лекције у вези са информационом и медијском писменошћу (ИМП) и
раде задатке којима стичу вештине ИМП:
- упознају се са моделом информационе писмености BIG6 и проналазе одговарајуће
информације за решавање задатка/проблема,
- упознају медијски језик и елементе различитих медија (штампаних и
електронских), упоређују садржаје различитих медија (књига, представа, филм...) и
креирају медијску поруку одређеног садржаја за одређену публику (текст на задату тему,
приказ, илустрација, фотографија, постер/плакат, сликовница, стрип, вест, интервју,
извештај, квиз, мултимедија...)
Модел информационе писмености BIG6 (за млађе ученике SUPER3), као и кључна
питања за анализу и креирање медијске поруке, могу се користити за израду задатака из
свих предмета и повезивање садржаја више наставних предмета, а то значи и за
реализацију активности тематске и пројектне наставе.
3. Обележавање јубилеја
Школска 2014/2015. година је прилика да се обележе годишњице и јубилеји
посвећени великим српским писцима:
- Бранко Ћопић - 100 година од рођења
- Данило Киш – 80 година од рођења.
Обележавање јубилеја је прилика да се повежу активности библиотекара и
наставника, али и школе и локалне заједнице и да се промовише рад ученика и школе.
Јубилеј се може обележити кроз активности/часове тематске наставе у школској
библиотеци, школи, градској библиотеци, установи културе, месној заједници...
Мото овогодишњег програма пројекта је „Читај, мисли и стварај“.
Школски библиотекари и школе се могу определити за једну или више активности из
пројекта. Школски библиотекари ће имати подршку за успешну реализацију пројекта кроз
наставне материјале и медијску кампању.
Активности током пројекта
1. Читање романа
Основна школа
„Вера, Ника и њихових седам бака“ – 3.
разред
„Једно другом до увета“ – 4. разред
„Џукац Куцов“ – 5. разред
„Трагом џиновског лењивца“ – 6. разред
„Бебе од брашна“ – 7. разред
„Соломонов прстен“ – 8. разред
Средња школа
„Кувар, балерина, косооки и бабин дух“ –
1. разред
„Крај зиме“ – 2. разред
„Парампарчад“ – 3. и 4. разред
Романе је објавила издавачка кућа
„Одисеја“.
2. Читање, развијање информационе и медијске писмености
Ученици првог и другог разреда основне школе:
- читају приче/песме/бајке Бранка Ћопића
и разговарају о њима са наставником и/или
библиотекаром,
- илуструју прочитане приче, песме, бајке
и/или цртају портрет писца,
- драматизују прочитане приче, песме,
бајке и изводе представу у школи,
- креирају нову песму, причу, бајку
изменом појединих делова или састављају своју
причу на исту тему и илуструју нову
песму/причу/бајку,
- израђују сликовницу или стрип од
оригиналне или своје приче (групни рад),
- раде задатке за развијање информационе
писмености.
Ученици трећег и четвртог разреда основне школе:
- читају приче/песме/бајке Бранка Ћопића и разговарају о њима са наставником
и/или библиотекаром,
- илуструју прочитане приче/песме/бајке и/или цртају портрет писца,
- драматизују прочитане приче/песме/бајке и изводе представу у школи,
- креирају нову песму/причу/бајку изменом појединих делова или састављају своју
причу на исту тему и илуструју нову песму/причу/бајку,
- израђују сликовницу или стрип од оригиналне или своје приче (групни рад),
- читају Одисејин роман и остављају кратак коментар на странама Вулкан и Делфи
књижаре и Одисејиној фејсбук страни,
- раде задатке за развијање информационе писмености.
Ученици од петог до осмог разреда основне школе:
- читају текстове Бранка Ћопића и/или Данила Киша, а ученици осмог разреда и
гледају филм Душана Ковачевића „Ко то тамо пева“,
- пишу приказе текстова и филмску критику,
- пишу текст „Интервју са ликом из текста/филма“,
- израђују рекламу, трејлер или плакат, за прочитани текст или филм (групни рад),
- драматизују текстове и изводе представе у школи (групни рад),
- цртају портрете аутора, ликова, глумаца,
- читају Одисејин роман и пишу приказ,
- приказ/коментар постављају на странама Вулкан и Делфи књижаре и Одисејиној
фејсбук страни
- израђују трејлер за роман (групни рад),
- раде задатке за развијање информационе писмености.
Ученици од првог до четвртог разреда средње школе:
- читају текстове Бранка Ћопића или Данила Киша и гледају филм Душана
Ковачевића „Ко то тамо пева“,
- пишу приказе текстова и филмску критику,
- пишу текст „Интервју са ликом из текста/филма“,
- израђују мултимедијални приказ текста или израђују рекламу, трејлер или плакат
за прочитани текст или филм (групни рад)
- драматизују текстове и изводе представе (групни рад),
- цртају портрете аутора, ликова, глумаца,
- читају Одисејин роман и пишу приказ,
- приказ/коментар постављају на странама Вулкан и Делфи књижаре и Одисејиној
фејсбук страни
- израђују трејлер за роман (групни рад).
- раде задатке за развијање информационе писмености.
Календар рада
Септембар и октобар 2014.
- Обележавање Месеца школских библиотека
– Ваша школска библиотека у центру
мапе ума,
- Представљање пројекта,
- Пријављивање школа/ученика за учешће у пројекту.
Новембар 2014.
Ученици:
- читају књижевне текстове Бранка Ћопића и/или Данила Киша и разговарају са
школским библиотекарима и наставницима о њима,
- читају лекције и упутства на сајту, добијају задатке у области информационе и
медијске писмености.
Децембар 2014.
- Ученици млађих разреда основне школе илуструју и драматизују текстове Бранка
Ћопића, пишу нове текстове и проналазе потребне информације за решавање задатака.
- Ученици старијих разреда основне школе пишу приказ или интервју, израђују
рекламу, трејлер или плакат, драматизују текстове Бранка Ћопића и/или Данила Киша,
цртају портрете и проналазе потребне информације за решавање задатака.
- Ученици средњих школа пишу приказ или интервју, израђују рекламу, трејлер или
плакат или мултимедијални приказ, драматизују текстове Бранка Ћопића и/или Данила
Киша, цртају портрете и проналазе потребне информације за решавање задатака.
Јануар и фебруар 2015.
– Обележавање јубилеја Бранка Ћопића у школама и локалној заједници: промоција
радова - изложбе, приказивање мултимедијалног материјала, извођење представа...
- Обележавање јубилеја Данила Киша у школама и локалној заједници: промоција
радова - изложбе, приказивање мултимедијалног материјала, извођење представа,
Ученици:
- читају роман по избору и пишу коментар/приказ,
- постављају коментар/приказ,
- гледају филм.
Март 2015.
- Ученици млађих разреда основне школе израђују сликовнице или стрипове и
осмишљавају питања за квиз.
- Ученици старијих разреда основне школе израђују рекламу, трејлер или плакат, за
роман и осмишљавају питања за квиз.
- Ученици осмог разреда и средњошколци пишу филмску критику.
- Ученици средњих школа израђују рекламу, трејлер или плакат или мултимедијални
приказ романа и осмишљавају питања за квиз.
- Библиотекари и наставници бирају најбоље радове у својим школама и шаљу
најбоље радове. Жири бира по један најбољи рад за сваки разред.
Напомена: Тему за квиз одређују библиотекари и наставници у договору са
ученицима одређеног разреда.
Април 2015.
- Завршни сусрет у оквиру обележавања Међународног дана дечије књиге,
- Избор најбољих радова и додела награда,
- Евалуација пројекта, анкета за ученике, наставнике и школске библиотекаре.
Такмичарски део пројекта
Такмичарски део пројекта одвија се на два нивоа:
1. Школски: библиотекари и/или наставници бирају најбоље индивидуалне и групне
радове за сваки разред у својој школи.
2. Међушколски: трочлани жири бира најбоље индивидуалне и групне радове.
У такмичарском делу пројекта оцењују се:
За ученике од 1. до 4. разреда
основне школе
1. Школски ниво:
- избор најбоље нове песме/приче/бајке
и илустрација.
2. Међушколски ниво:
- избор набоље сликовнице или стрипа
или драматизације текста (групни рад),
- избор најбоље осмишљеног/урађеног
квиза (групни рад).
За ученике од 5. до 8. разреда
основне школе
1. Школски ниво:
- избор најбољег приказа или интервјуа
по разредима,
- избор најбољег приказа романа по
разредима,
- избор најбоље филмске критике у осмом разреду.
2. Међушколски ниво:
- избор најбољег приказа романа по разредима,
- избор најбоље филмске критике у осмом разреду,
- избор најбоље рекламе, трејлера или плаката/постера (групни рад),
- избор најбоље осмишљеног/урађеног квиза (групни рад).
За ученике средње школе
1. Школски ниво:
- избор најбољег приказа или интервјуа по разредима,
- избор најбољег приказа романа по разредима,
- избор најбоље филмске критике.
2. Међушколски ниво:
- избор најбољег приказа романа по разредима,
- избор најбоље филмске критике,
- избор најбољег мултимедијалног приказа или рекламе, трејлера или
плаката/постера (групни рад),
- избор најбоље осмишљеног/урађеног квиза (групни рад).
Нема коментара:
Постави коментар